Case Studie

Avrotros: Wie is de Mol?

“Wie is de Mol?” is niet alleen lineair een groeiend succes met ruim 3 miljoen kijkers bij de start van seizoen 2020. Het is ook één van de meest succesvolle crossmediale titels van de AVROTROS.

“Wie is de Mol?” is aanwezig op alle online platforms die er toe doen, waarbij elk platform weer een ander doel dient. Ieder platform heeft andere, specifiek bij dat platform passende, content. De in 2015 geïntroduceerde mobiele app is in de afgelopen vijf edities explosief gegroeid van enkele tienduizenden gebruikers naar een recordaantal van 850.000 actieve gebruikers in 2020 (met een verwachte groei naar de 1 miljoen gebruikers). De app is populair, herkenbaar en wordt door veel ‘Molloten’ (benaming fans van “Wie is de Mol?”) heel trouw gespeeld. In 2018 is de app bekroond met de Televizier Digital Impact Award.

“Zulke enorme bezoekersstromen brengen risico’s met zich mee, onder meer op de performance van de app. Om adequaat in te spelen op de verwachte toename van gebruikers, is Praegus gevraagd om onder meer de performance van de geheel vernieuwde app (WIDM 2.0) uitvoerig te testen op load en stress. De uitkomst van de performance test heeft de app-ontwikkelaar Elements Interactive geholpen om de backend en infrastructuur te optimaliseren, waardoor deze de bijzonder hoge load tijdens de uitzendingen heeft kunnen doorstaan.

“We zijn erg tevreden over de wijze waarop Praegus de testen heeft aangepakt en uitgevoerd. De consultants van Praegus hebben veel ervaring en expertise en duidelijk passie voor hun vak. De performance test en de rapportage zijn gestructureerd en overzichtelijk. Praegus is daarmee transparant in hun aanpak én resultaat.”

Referent: Finus Tromp, Hoofd afdeling Interactieve Media bij AVROTROS