Performance Monitoring

Performance monitoring

Het valideren van het non-functionele attribuut performance stopt niet bij het uitvoeren van de testen. Ofwel, dat zou daar niet moeten stoppen. Zeker als er niet getest is op een omgeving anders dan productie, en zelfs dan. Testen emuleren gebruikers, daarmee wordt hooguit een benadering gedaan van de werkelijkheid. Monitoring biedt tevens de kans om proactief te handelen op incidenten.

Het wat, hoe en waarom

Ok, monitoring? Dat is natuurlijk te organiseren, maar het is van belang om te bepalen wat het doel is van het monitoren. Aan de kant van de interface zijn het de gebruikers die een performance ervaren, maar aan de achterzijde daarvan bevind zich uw keten.

Wat er gemonitord wordt zal dus op voorhand bepaald moeten worden aan de hand van het doel. Dat bepaalt dan ook de methode en de locatie van monitoren en de wijze van visualisatie en eventuele meldingen waarop geacteerd kan worden.

Applicatie Performance Monitoring

Ofwel APM tools, bieden de faciliteiten die nodig zijn om een keten actief te monitoren. Er zijn er echter zo veel dat het vaak moeilijk is te overzien welke voor uw doelen de beste prijs-/kwaliteitsverhouding heeft. We ondersteunen daarom eerst in dit selectieproces. Daarna helpehn we bij het inrichten van de monitoring, waaronder bijvoorbeeld het bepalen van grenswaarden/attentiewaarden. Middels ingerichte cloud omgevingen kunnen we u dit werk volledig uit handen nemen.

Data analyse

Monitoring kan actuele data tonen; waarschuwingen geven bij problemen en inzicht in de performance ervaring van gebruikers. Maar de data, of ‘big data’, kan van waarde zijn voor uw organisatie. Er zijn verschillende tools beschikbaar die een interface aanbieden om gebruik te maken van deze data.

Bij eventuele problemen kan deze data van essentieel belang zijn om knelpunten te identificeren en eventueel met behulp van performance testen de situatie na te bootsen voor verdere analyse. Dezelfde tools kunnen dan ook ingezet worden om het effect van eventuele wijzigingen in uw keten te meten.

Proactief i.p.v. reactief

Direct acteren op problemen verhoogt de beschikbaarheid van uw applicatie, waardoor u op kritieke momenten verzekerd kunt zijn van adequate service naar werknemers of klanten. Verbeter productiviteit en voorkom escalatie!

Meer weten? Neem contact met ons op