De projectmanager belt me voor een nieuwe opdracht: “Leuk project… erg uitdagend… belangrijke klant…”. Je kent het wel. Hoe meer positieve argumenten op voorhand worden gegeven, des te argwanender begin je te worden. En dan komt het: “… en de systeemtest wordt uitgevoerd in juli en augustus.”
Het addertje, dat zich eerst nog verschool onder het gras, ondergaat een verandering waarbij de evolutie verbleekt. Plots zie je alleen nog grote, enge, dreigende beren voor je op de weg. De woorden juli en augustus dreunen nog na in je hoofd en ’s nachts word je zwetend wakker. Je ziet lege wegen, bijna lege mailboxen, een half lege agenda. Tot zover alleen maar ingrediënten om te komen tot een zeer efficiënte testperiode. Maar tegelijkertijd denk je aan lege bureaus, vakantiekaartjes op het secretariaat, out-of-office reacties op je mailtjes, onbereikbare helpdesks, niet opgeloste bevindingen, platliggende systemen…
Jarenlang blijkt het al een goede gewoonte: de testperiode inplannen in juli/augustus. Daarom rijst bij mij de vraag: waarom moet er altijd in de zomerperiode worden getest? Raken we hier het basisprobleem dat wij, testers zo vaak roepen, dat we niet serieus worden genomen? Of zijn de andere disciplines assertiever en dwingen ze beter af, dat hun geplande activiteiten voor de vakantieperiode afgerond zijn? Was er geen testmanager betrokken bij het opstellen van het projectplan? Of was men het testen eigenlijk eerst vergeten, maar omdat de klant er later toch nog om vroeg, is het er maar bijgeplakt?
U merkt het al, vele negatieve gedachten komen naar boven. Typerend voor het destructieve karakter waar de tester mee behept schijnt te zijn. Maar toch, ik wil graag die ene positieve optie ook noemen. Al tijdens het offertetraject heeft de directie samen met het programmamanagement en de hoofdprojectmanager rond de tafel gezeten. Op basis van input van business en techneuten is een globale inschatting van de planning gemaakt. Hoofdonderwerp was de Go Live voor het nieuwe wereldverbeterende, innovatieve systeem dat alle concurrenten zou gaan wegblazen. En toen, reeds op dat hele vroege moment, toen het project nog niet eens was begonnen…, dàt was het moment, dat men besloot te gaan testen in de vakantieperiode.
De reden? Er is maar één ICT-discipline die zoveel liefde voor zijn vak kent en met zulke gedrevenheid aan de slag gaat, dat ze bereid zijn om er zelfs in de zomerperiode vol voor te gaan. En dat zijn de testers!
Al die anderen een prettige vakantie toegewenst!