Hebt u ook wel eens zo’n moment dat je aan je zelf gaat twijfelen? Dat het lijkt dat alle zekerheden onder je weg vallen? Het is me afgelopen jaar een paar keer overkomen. Op 31 oktober mag ik op het Najaarsevenement van TestNet daarover met u van gedachten wisselen.
Zo’n twijfelmoment kreeg ik toen een opinie artikel verscheen in Computable met de titel Testwereld-schudt-op-grondvesten-door-tabletrevolutie.
Bij het verder lezen herken ik nieuwe uitdagingen zoals responsive testen en het belang van alle verschillende devices en gebruikte ontwikkelplatformen. Ook van recente datum was de TMap-dag van Sogeti met de titel ‘De tester is dood’. Is het daarmee dan allemaal voorbij? Sommige agile aanhangers lijken dat te doen geloven.
Een ander moment was voor mij de cursus Rapid Software Testing van ‘context-driven goeroe’ James Bach. Hij zet je aan het denken en brengt je aan het twijfelen, met het doel om aan te scherpen als tester.
Maar toch…, als ik dan weer terug ben op aarde en ik laat het allemaal bezinken dan zie ik enerzijds wel nieuwe uitdagingen langskomen in het testvak. Maar tegelijkertijd bemerk ik dat heel vaak nieuwe methodieken worden gepresenteerd zonder dat de ‘verouderde’ kennis en ervaringen op de juiste wijze worden toegepast. Maken we op deze manier wel goed gebruik van alle ervaring?
In de testwereld heeft dit geleid tot verschillende ‘scholen’. Het ontstaan is te duiden door bepaalde omstandigheden. Er zijn echter testers die helemaal niet in deze indeling willen denken. Anderzijds zijn er testers die deze scholen per definitie onverenigbaar vinden. Er zijn polemieken te vinden op internet over wel of niet certificeren.
Je zal maar een opdrachtgever zijn: ben je dan überhaupt wel geïnteresseerd via welke school wordt getest? Of gaat het dan alleen nog om effectief en efficiënt testen?
Bij de sessie op het TestNet Najaarsevenement wil ik graag met u verder doordenken over de voors en tegens van de verschillende scholen. Zelf zie ik tussen alle testrevoluties door een rode draad van vakmanschap en helder communiceren over je werk als tester.
Dat hoor ik terug in de woorden van Robert Palmer:
Why do we waste our breath, child ; On what we like the most?
Seein’ as we’ve wound up here ; We ought to do them both.