Praktisch opgeleide tester gezocht!

Om maar met de deur in huis te vallen: Ja, ik ben praktisch opgeleid. Op mijn 16e ben ik gaan werken in de autoschade en op mijn 25e heb ik de werkplaats ingeruild voor een bureau. Niet gehinderd door enige IT-kennis, maar met een ‘gas-erop’ werkhouding, ben ik aan de slag gegaan als acceptatietester.

Waar loop je dan meteen tegenaan? Dat werd pijnlijk duidelijk in het eerste werkoverleg waar de term “regressie” voorbij kwam. Ik dacht: “Regressie??? Nooit van gehoord”. Iedereen knikte bevestigend toen er gezegd werd dat deze jonge man dat wel zou kunnen. Achteraf bekeken klopt dat ook wel, maar ondertussen had ik geen idee wat “regressie” betekende. Later die middag werd ik door een senior tester in een moordend tempo door het te testen systeem heen geloodst. Aan het einde van de middag waren er meer vragen dan antwoorden en ik had nog steeds geen antwoord op de vraag: wat is regressie? Wel was ik onder de indruk van de kennis van al die IT-kanonnen die me uitleg hadden gegeven. Ik ging naar huis met een gevoel dat van het bevestigend knikken alleen de knikkende knieën nog over waren!

Angst om niet te snappen waar het om gaat

De volgende testperiode werd ik overladen door de angst om dingen niet te snappen, vervolgens daarop betrapt te worden en daar dan voor uit te moeten komen. Wat als mensen erachter komen dat ik misschien niet zo slim ben als nodig is voor IT en dit vak? Wat als het gemis aan theoretische kennis niet in te halen is? Wat als de cursussen en opleidingen die ik wil volgen toch boven mijn niveau zijn? Ik ben immers “maar een monteurtje”? Is deze gedachte terecht? “Natuurlijk niet!” zegt iedereen. Maar waarom voelt het dan toch zo? En wat kun je ertegen doen?

Maak theorie praktisch

Waarom het zo voelt? Geen idee… maar weet dat het gevoel vanzelf weggaat als er meer ervaring tegenover staat. De mensen die het hardst roepen op hun eerste dag, weten stiekem ook niet altijd waar ze het over hebben.

Wat kun je ertegen doen? Wees niet bang om vragen te stellen. Domme vragen bestaan toch niet 🙂 (domme antwoorden wel). Alleen door termen uit te laten leggen ga je ze begrijpen. Vraag het als je het niet zeker meer weet en schrijf op wat je wil onthouden. Alleen zo maak je voor jezelf duidelijk waar je staat en wat je wel en niet weet. Wat doe je dan met wat je nog niet snapt? Vraag om een andere uitleg.

Maar het allerbelangrijkste is: MAAK HET THEORETISCHE PRAKTISCH!

Gebruik je praktische achtergrond om moeilijke onderwerpen of termen te koppelen aan je ervaring. Wees niet kritisch op je eigen praktische voorbeelden. Zolang het voorbeeld je helpt om dat stukje van het onderwerp te snappen dan heb je dat alvast gewonnen.

Even terug naar het eerste voorbeeld: Regressie!

Mijn eerste reactie was: “Rewattus??!!?? Nog nooit van gehoord.” Na de tweede uitleg heb ik gevraagd of het overeenkomt met het vernieuwen van een deur in een auto. Naast het vernieuwen van de deur check je de voor de hand liggende zaken zoals bijvoorbeeld: werken de elektrische ramen van het andere portier? Na een lachsalvo die de senior tester tot tranen bracht, kon hij alleen maar instemmend zeggen dat het daar wel een beetje op neer komt. Hebbes! Weer wat geleerd en meteen duidelijk wat ermee bedoeld wordt.

Toen er later over de firewall werd gesproken kwam deze collega meteen met de vergelijking van een gang met deuren, waar achter sommige deuren een mannetje met een knuppel staat om je terug te slaan als je er niet in mag. Meteen voor iedereen duidelijk wat er bedoeld werd!

Tot slot

Vermijd dat je meegaat in het gebruik van dure terminologie. Dit voorkomt dat je halverwege je eigen verhaal de lijn kwijt bent. Als jezelf de lijn al kwijt bent, is de ander dat zeker ook.

Toegegeven: je zal na verloop van tijd sommige vaktermen wel eigen moeten maken. Maar maak ze praktisch zodat ze voor jezelf duidelijk zijn. Pas dan kun je ermee aan de slag en zul je ze blijven onthouden. Dan maar een paar tot tranen geroerde collega’s.

Verloochen je praktische achtergrond nooit! Deze is zo belangrijk in het logisch en begrijpelijk maken van onderwerpen en werking van de software. Je achtergrond helpt je om moeilijke dingen op een simpele manier terug te brengen tot de basis die voor iedereen begrijpelijk is. Voor klanten en gebruikers kan de uitleg die jij geeft met praktische voorbeelden van onschatbare waarde zijn. Dit is soms de eerste uitleg die ze ook daadwerkelijk begrijpen. Je zal merken dat je door deze instelling een waardevol en geliefd onderdeel wordt van je team. Gebruikers en klanten zoeken jou, de praktisch opgeleide tester, voor heldere en praktische antwoorden!

Wil je meer horen over testers met een “bijzondere” achtergrond?

Hoe zijn zij met testen in aanraking gekomen? Waar liepen ze tegen aan? En ervaringen ze vandaag de dag nog hinder van een “bijzondere” achtergrond?

Luister nu de nieuwe aflevering van de voorproeverij “testers met een bijzondere achtergrond”. https://praeg.us/S01E04


Vond je dit artikel interessant? Deel het op social media!